Assessment Center

Czym jest Assessment Center (AC)?

To jedna z najtrafniejszych metod oceny Pracowników lub kandydatów do pracy. Dzięki wykorzystanym narzędziom można uzyskać precyzyjne dane, które są cennym źródłem informacji o osobach uczestniczących w procesie AC.

Sesję AC prowadzi najczęściej powołana grupa ekspertów – audytorów, którzy oceniają kandydata lub małą, kilkuosobową grupę kandydatów.

Assessment Center stosujemy, gdy chcemy:

  1. Dokonać wyboru kandydatów na stanowiska zarządcze (wybór brygadzisty, lidera zmianowego, koordynatora, mistrza, kierownika, menedżera, dyrektora działu/pionu, dyrektora zakładu)
  2. Przeprowadzić ocenę potencjału menedżerskiego danej grupy kadry zarządzającej
  3. Przygotować organizację do rotacji stanowiskowych (ang. job rotation) na stanowiskach menedżerskich

Zalety metody

  • Wysoka skuteczność i trafność w porównaniu z innymi metodami
  • W oparciu o badania trafność prognostyczną AC ocenia się nawet do poziomu 80%
  • Opłacalność ekonomiczna (w oparciu o zaproponowane projekty menedżerskie)
  • Obiektywna ocena oraz porównywalność ocen
  • Dopasowanie pracownika (kandydata) do potrzeb organizacji
  • Adekwatność w odniesieniu do kontekstu biznesowego
  • Wieloaspektowa informacja zwrotna dla uczestników
  • Budowanie wizerunku firmy
  • Kreowanie pożądanych postaw i zachowań
  • Spójność z systemami zarządzania kompetencjami w firmie
  • Minimalizacja ryzyka błędnej oceny czyli oszczędności

Korzyści dla organizacji

  • Obiektywna ocena kadry menedżerskiej (wiedza, umiejętności, potencjał)
  • Pozyskanie założeń projektów strategicznych o innowacyjnym charakterze
  • Pozyskanie informacji do opracowania/ modyfikacji polityki personalnej
  • Uzyskanie miarodajnych danych umożliwiających decyzje personalne
  • Wzrost motywacji kadry menedżerskiej (podniesienie poziomu zaangażowania)
  • Integracja kadry menedżerskiej (poprzez udział we wspólnych projektach)
  • Rozwój pożądanej kultury organizacyjnej
  • Możliwość cyklicznego monitorowania poziomu rozwoju umiejętności kadry menedżerskiej
  • Możliwość porównania (ang. benchmarking) z innymi przedsiębiorstwami w zakresie poziomu potencjału menedżerskiego

Korzyści dla uczestnika AC

  • Uzyskanie obiektywnej informacji zwrotnej w zakresie własnych umiejętności, wiedzy i potencjału menedżerskiego
  • Pozyskanie wskazań, dotyczących budowania własnej ścieżki kariery zawodowej
  • Możliwość zaprezentowania własnych pomysłów dotyczących projektów strategicznych
  • Pozyskanie informacji zwrotnej w zakresie opinii o kluczowych zachowaniach menedżerskich ze strony przełożonych, współpracowników i podwładnych oraz niezależnych audytorów
  • Możliwość wskazania na własne sukcesy i sukcesy własnego zespołu
  • Realny wpływ na rozwój własnej ścieżki kariery zawodowej
  • Rozwój własnych kompetencji menedżerskich

Główne założenia metody AC

  • Paradygmat nauk systemowych (ang. system science)
  • Założenia metodologiczne prakseologicznej teorii organizacji
  • Potrzeby klienta (na podstawie wywiadu i narzędzi diagnostycznych)
  • Modele kultury organizacyjnej klienta
  • Założenia strategii przedsiębiorstwa i strategii personalnej
  • Przejrzyste procedury komunikacyjne
  • Sprawdzone w koncernach międzynarodowych metody pracy

Narzędzia diagnostyczne

  • Wywiady kompetencyjne/ wywiady pogłębione
  • Projekt menedżerski
  • Prezentacja
  • Zadanie strategiczne – zadanie grupowe
  • Test wiedzy menedżerskiej
  • Wystąpienie perswazyjne
  • Rozmowa motywująca/ dyscyplinująca/ oceniająca/ rekrutacyjna/ rozmowa z klientem
  • Praca w grupie – zadanie grupowe
  • Koszyk zadań
  • Przypadek
  • Analiza problemu z wykorzystaniem A3
  • Behawioralne testy samooceny
  • Samoocena
  • Ocena 360 stopni (możliwe warianty 270 i 180 stopni)
  • Analiza SWOT wraz z sesją pytań i odpowiedzi