Assessment Center
Czym jest Assessment Center (AC)?
To jedna z najtrafniejszych metod oceny Pracowników lub kandydatów do pracy. Dzięki wykorzystanym narzędziom można uzyskać precyzyjne dane, które są cennym źródłem informacji o osobach uczestniczących w procesie AC.
Sesję AC prowadzi najczęściej powołana grupa ekspertów – audytorów, którzy oceniają kandydata lub małą, kilkuosobową grupę kandydatów.
Assessment Center stosujemy, gdy chcemy:
- Dokonać wyboru kandydatów na stanowiska zarządcze (wybór brygadzisty, lidera zmianowego, koordynatora, mistrza, kierownika, menedżera, dyrektora działu/pionu, dyrektora zakładu)
- Przeprowadzić ocenę potencjału menedżerskiego danej grupy kadry zarządzającej
- Przygotować organizację do rotacji stanowiskowych (ang. job rotation) na stanowiskach menedżerskich
Zalety metody
- Wysoka skuteczność i trafność w porównaniu z innymi metodami
- W oparciu o badania trafność prognostyczną AC ocenia się nawet do poziomu 80%
- Opłacalność ekonomiczna (w oparciu o zaproponowane projekty menedżerskie)
- Obiektywna ocena oraz porównywalność ocen
- Dopasowanie pracownika (kandydata) do potrzeb organizacji
- Adekwatność w odniesieniu do kontekstu biznesowego
- Wieloaspektowa informacja zwrotna dla uczestników
- Budowanie wizerunku firmy
- Kreowanie pożądanych postaw i zachowań
- Spójność z systemami zarządzania kompetencjami w firmie
- Minimalizacja ryzyka błędnej oceny czyli oszczędności
Korzyści dla organizacji
- Obiektywna ocena kadry menedżerskiej (wiedza, umiejętności, potencjał)
- Pozyskanie założeń projektów strategicznych o innowacyjnym charakterze
- Pozyskanie informacji do opracowania/ modyfikacji polityki personalnej
- Uzyskanie miarodajnych danych umożliwiających decyzje personalne
- Wzrost motywacji kadry menedżerskiej (podniesienie poziomu zaangażowania)
- Integracja kadry menedżerskiej (poprzez udział we wspólnych projektach)
- Rozwój pożądanej kultury organizacyjnej
- Możliwość cyklicznego monitorowania poziomu rozwoju umiejętności kadry menedżerskiej
- Możliwość porównania (ang. benchmarking) z innymi przedsiębiorstwami w zakresie poziomu potencjału menedżerskiego
Korzyści dla uczestnika AC
- Uzyskanie obiektywnej informacji zwrotnej w zakresie własnych umiejętności, wiedzy i potencjału menedżerskiego
- Pozyskanie wskazań, dotyczących budowania własnej ścieżki kariery zawodowej
- Możliwość zaprezentowania własnych pomysłów dotyczących projektów strategicznych
- Pozyskanie informacji zwrotnej w zakresie opinii o kluczowych zachowaniach menedżerskich ze strony przełożonych, współpracowników i podwładnych oraz niezależnych audytorów
- Możliwość wskazania na własne sukcesy i sukcesy własnego zespołu
- Realny wpływ na rozwój własnej ścieżki kariery zawodowej
- Rozwój własnych kompetencji menedżerskich
Główne założenia metody AC
Narzędzia diagnostyczne
- Wywiady kompetencyjne/ wywiady pogłębione
- Projekt menedżerski
- Prezentacja
- Zadanie strategiczne – zadanie grupowe
- Test wiedzy menedżerskiej
- Wystąpienie perswazyjne
- Rozmowa motywująca/ dyscyplinująca/ oceniająca/ rekrutacyjna/ rozmowa z klientem
- Praca w grupie – zadanie grupowe
- Koszyk zadań
- Przypadek
- Analiza problemu z wykorzystaniem A3
- Behawioralne testy samooceny
- Samoocena
- Ocena 360 stopni (możliwe warianty 270 i 180 stopni)
- Analiza SWOT wraz z sesją pytań i odpowiedzi